Tehtäviä koululaisille liittyen taideteosten teemoihin
Kuulumista johonkin voi pohtia monelta kannalta. Näissä tehtävissä kiinnitetään huomiota kuulumiseen ja kuulumattomuuteen taideteosten virittäminä.
Koti, perhe suku
- Valitse jokin sinulle tärkeä esine, joka liittyy omaan perheeseesi tai sukuusi. Mikä se on? Miksi se on sinulle tärkeä? Pohtikaa yhdessä.
- Piirrä oma sukupuusi aloittaen itsestäsi. Voit kysyä lisätietoja vanhemmiltasi tai isovanhemmiltasi. Kuinka pitkälle pääsit?
- Haastattele vanhempaa sukulaistasi ja kysy mistä sukusi on kotoisin? Voit pyytää häntä kertomaan tarinan lapsuudestaan. Kirjoita se ylös.
- Mikä sinun kodissasi on sinulle tärkein paikka? Miksi? Piirrä siitä kuva.
Monikulttuurisuus
Jokainen ihminen on monikulttuurinen. Meissä kaikissa on samoja määrittäviä piirteitä, jotka kietoutuvat toisiinsa ja tekevät ihmisestä yksilön. Näitä piirteitä ovat esimerkiksi ikä, sukupuoli, etnisyys, kieli, kansallisuus, seksuaalinen orientaatio, sosiaaliluokka ja uskonto. Ne eivät kuitenkaan määritä kaikkea meissä vaan olemme keskenämme enemmän samalaisia kuin erilaisia. Oman kulttuurin juurten tunteminen auttaa ymmärtämään myös toisia kulttuureita.
- Pohtikaa yhdessä, mitä yhteistä on kaikilla maailman ihmisillä.
- Kuinka monta eri kieltä luokassasi osataan? Kirjoittakaa ”Hyvää päivää” niin monella kielellä kuin osaatte. Opetelkaa kaikki tervehtimään kaikilla löytämillänne kielillä.
- Pohtikaa mikä on suurin juhlapäivä vuodessa ja miten sitä juhlitte? Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä tavoissa huomaatte?
- Mikä on lempiruokasi? Minkä väristä ruokasi on? Piirrä tai ota kuva lempiannoksestasi. Tehkää kuvista näyttely. Pohtikaa mistä eri lempiruuat ja niissä käytetyt raaka-aineet ovat kotoisin.
- Pohtikaa yhdessä, miten voisimme vähentää ennakkoluuloja muista kulttuureista tulevia ihmisiä kohtaan?
Joudut muuttamaan yksin vieraaseen maahan, josta et tunne ketään etkä osaa siellä puhuttavaa kieltä.
- Saat ottaa mukaasi yhden esineen. Minkä esineen valitset? Perustele miksi valitsit juuri tämän esineen
- Saat toivoa hyvältä haltijalta itsellesi yhden taidon. Minkä taidon haluaisit? Miksi?
- Aloitat koulunkäynnin vieraassa maassa, jossa on aivan erilaiset tavat ja perinteet.
- Minkä perinteen omasta kulttuuristasi haluat säilyttää? Miksi?
Olet oppinut vieraassa maassa puhuttavaa kieltä. Mitä asioita kertoisit kotimaastasi uusille ystävillesi? - Mitä kotimaasi tapoja opettaisit ystävillesi? Miksi?
Luonto ja paikat
- Mikä on sinun lempipaikkasi ulkona? Miksi? Ota valokuva tai piirrä siitä kuva.
- Mikä on sinusta epämiellyttävä paikka lähiympäristössäsi? Miksi?
- Kuvaile ihanin paikka, jossa haluaisit olla juuri nyt. Mitä siellä on? Miltä siellä tuoksuu? Mitä värejä siellä on? Miltä ilma tuntuu? Onko siellä muita vai oletko yksin? Mitä ääniä kuuluu? Mitä teet siellä? Kirjoita tai piirrä.
- Mene ulos ja etsi hyvä paikka, jossa voit olla turvallisesti. Laita silmät kiinni. Kuuntele mitä ääniä kuulet. Kuuluvatko ne kaikki luontoon? Miksi ne kuuluvat tai eivät kuulu luontoon?
- Luontoon kuuluu myös valtava määrä pieneliöitä, joita ei voi havaita paljain silmin. Mitä ne ovat? Mitä hyötyä tai haittaa niistä voi olla luonnolle tai ihmiselle? Kirjoita esimerkki.
- Kuuluuko ihminen luontoon? Perustele vastauksesi.
Kulttuuri, taide
- Kulttuuri luo kuulumisen tunnetta. Esimerkiksi yhteinen kieli tai tavat lisäävät kuulumisen tunnetta ja niiden puuttuminen ulkopuolisuutta. Taiteessa voi pohtia kuulumista tai taiteen avulla voi jostain asiasta tai paikasta tulla sinulle merkityksellinen.
- Tee retki rakennettuun ympäristöön tai luontoon. Ota matkan varrella valokuvia valitsemistasi kohteista tai niiden yksityiskohdasta. Retken jälkeen valitse kuvista sellainen, joka kuvaa parhaiten retken tunnelmaa. Tee kuvasta tai yksityiskohdasta piirustus tai maalaus.
- Ihmiselle on ominaista tuottaa kulttuuria ja tehdä taidetta. Onko eläimillä kulttuuria? Voiko eläin tehdä taidetta? Millaista voisi eläinten tekemä taide olla?
- Tee retki lähimaastoon. Tee sinne pieni ympäristötaideteos niistä materiaaleista mitä sieltä löydät. Älä kuitenkaan vahingoita puita tai katko eläviä oksia. Ota kuva teoksestasi.